Monday, November 8, 2010

nebulizer lagi

aku kerap semput sejak 2 menjak ni.biasa kalu batuk sikit akan melarat terus jadi semput n akhirnya kesudahan terpaksa ulang alik ke klinik
mengambil ubat batuk ,biasa 2,3 kali + nebulizer.
Kebiasaan lepas nebulizer dr mesti bgtau..haa..dh magic..ok sikitkan?even aku x rasa ape2 perubahan pun..teruk x..

aku terbaca kisah penyakit PBSP ni dlm http://emjayjb.multiply.com/journal/item/143/Penyakit_moden_-_penyakit_berkaitan_sistem_pernafasan_PBSP.
Bila pk2 blk ada benarnye jugak.

Kebiasaan dr akn tnye ada keturunan lelah x?ada lelah sejak kecik ke?seme aku jwb x..sebab kebiasaan lelah adalah penyakit keturunan..
arwah mak n ayah langsung xde penyakit ni..n adik beradik aku pun seme xde..awat lak aku tibe2 boleh ada?

aku teringat sejak hubby pasang ekon dlm bilik..barula penyakit baru ni muncul dlm hidup aku..dlu masa kecik2 mana pernah tido ekon..kipas paling laju
pun mak bukak 2,3..tuh pun dh ligat n sblm subuh arwah mak akan tutup sebelum aku meringkuk dbwh selimut tebal..

sekarang duk kl panas memanjang..hubby siap psg cool lagi ekon sampai ke subuh baru tutup..anak2 pun asyik berekon lgsg x selimut..bahayanya lahkan?
biasa kalu aku selimutkan diorg,mesti menangis mcm cacing kepanasan n lepas tarik selimut,means x selimut baru ok tido..hhuuhu..mungkin effect bukan sekarang akn dtgkan..ish,,bahaya betul ni..lepas ni siapla korg ummie selimutkan..

mm nk buat cmna ye..dh hubby slalu kepanasan..aku pun kdg2 sejuk tarikla selimut sampai kehidung..kalu dh semput lg x hilang batuk..aduhai..x kan nk tido luar ari2 kan..ntla slow talk ngan hubby..

ni kalu aku tarik nafas boleh dengar bunyi nafas mcm krohhh..semput ni plg teruk bile jalan lama2/jauh2 sikit akan jadi penat sgt..terasa mcm nk duduk terus..
belum lg senamrobik or exercise..

so,action must be taken from now..for me ,dear hubby n our children..

aku selalu doa DIA kurniakan daku kesihatan yg baik utkku,anak2 dan suami serta keluarga..smga jauhlah dari penyakit2 ni..insyaallah.

0 comments:

Post a Comment

~~Coretan Hati~~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template