Tuesday, December 18, 2012

Hadiah sebuah kejayaan

tahniah untuk anak2 buah yang mengambil result PMR hari ni..sorg dpt straight A,sorg lg 7A 1B..kalah cikla,dulu dapat 7A IC je kot..C sains..harem betul..ingat lagi sebab ape dpt C ni,sebab ke tandas la..dh tahan nak buang air dr start paper..sudahnya nak kene tunggu setengah jam pertama baru boleh keluar..pastu berlari dari tingkat 3 turun tingkat bwh sekali...hilang fokus,letih duk berlari2,,sudahnya x cukup masa..

masa keluar result tu,sedih sangat..ingatkan dpt at least B..dan paling sedih lagi kene trun kelas kedua..x pernah hayat masa sek time tu turun kelas..sebab kelas no 1 kene Math dan sains at least B..malu sangat kt kawan2 time tu..budak dpt 1A pun duk kelas no 1..

tp lepas 4 bulan,lepas ramai dah keluar ke mrsm dan teknik,dapat naik kelas balik..alhamdulillah dapat semangat balik untuk belajar..

Kejayaan yang sebenar adalah kita bangkit dari kegagalan..bukan selama2nya gagal..

Hari ni jugak saya dapat motivasi sharing dari officemate..he is software engineer...mula masuk ke opis awal tahun ni..tp nampak semangat kerja sangat bagus,di sayangi bos kerana usaha gigih dan sangat laju membuat kerja..

hari ni dia share dengan kami ketika TOT session...

setiap hari kita kene upgrade diri kita..hargai diri kita dengan increase value yang perlu ada pada diri kita..jangan selesa berada di takuk yang lama...

macam dia,setiap hari dia akan habiskan masa setengah jam or sejam sebelum habis office hour belajar teknologi baru..memandangkan dia perlu develop web,so teknologi web development tu kene tahu..walau x secara details at least tak ketinggalanla..so macam2 hari ni dia share..ada 4,5 teknologi baru kami dapat hari ni..best2..

Bangun setiap hari 5.30 pagi walau hari cuti..bangun bersenam,solat,mengaji,pergi office,balik office,quality time with family...semua perlu manage..dan otak kita perlu trained utk berkerja dengan laju..dia pernah set 90 minit untuk fokus..human being he said ,90 minit tu kira paling optimum..dalam tempoh fokus tu macam2 kerja boleh buat dan siap...challenge pada otak dan diri..lama2 otak akan faham dan akan sendiri boleh adapt untuk menerima perubahan..

yes,practice make perfect..mungkin kita boleh challenge pada diri sendiri..increase value setiap hari dari sudut kehidupan sebagai hamba,sebagai anak,sebagai isteri atau ibu..checklist everyday..

tasklist perlu ada,,dari situ kita tahu bila kita tulis tasklist tuh,nampak kerja siap ke tak or tulis bende sama je berhari2...i like this so much..

Insyaallah cuba akan praktiks dan cuba increase value pada diri..semoga kita menjadi muslim yang berjaya bukan untuk diri sendiri tetpai juga berharga pada orang lain..Insyaallah..



0 comments:

Post a Comment

~~Coretan Hati~~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template