Tuesday, November 29, 2011

Salam Maal Hijrah

salam maal hijrah buat semua..semoga hijrah kali ini lebih baik..bertambah kekuatan iman dan taqwa dalam diri...ameen.
.
tahun baru hijrah yg lepas,kami seisi keluarga hadiri 1 majlis ilmu utk ibu bapa ..penceramah oleh ustazah dr robiah hamzah,pakar motivasi yg terkenal dlm rancangan ustazah pilihan oasis..

antara pengajaran boleh di ambil dr slot motivasi beliau:

-ibu bapa perlu tanamkan kalimah tauhid dalam jiwa anak2 ketika anak masih baby lagi..kalau boleh biar ibu bapasendiri yg ajar anak2 kalimah ni..bukan cikgu kt sekolah,taska dll.

-jika kita ingin anak2 menjadi anak soleh,sepatutnya kita sebagai ibu bapa ni perlu jadi anak soleh/solehah dulu kepada ibu bapa kita..apa yg kita lakukan akan di warisi oleh anak2..

-sentiasa beringat kehidupan ni hanya sementara..ketika Rasulullah naik ke langit,bumi sudah tua dan bongkok..bayangkan sudah beratus tahun peristiwa ini berlaku,sekarang bumi ibarat nenek kebayan yg sudah nyanyuk..sape yang taasub dgn dunia,memang rugi selama2nya..

-Hidup ini hanya pinjaman dariNya..Allah bagi mata,telinga,mulut dll semuanya pinjaman..barang yang kita pinjam jika kita pulangkan pada tuannya dalam keadaan buruk,mestilah tuannya marahkan..begitu juga kalau Allah bagi pinjam kita mata,kita tgk maksiat,mulut kita mengumpat,telinga duk dengar benda2 x berfaedah..memang marahla Allah pada kita..

- Banyakkan mengaji dan baca kitab suci alquran..kalau boleh dan wajib setiap hari baca ayat suci Allah ni..ajar anak2 baca al quran..jangan kita buncitkan perut anak2 dengan makanan utk kesihatan fizikal je..sepatutnya kesihatan rohani lagi penting!

- Proses pembelajaran anak2 di awal tadika sekarang pun sangat sukar..cikgu2 perlu menjerit pada kanak2 baru nak bergerak..sebab ape?sebab dirumah,kebanyakan ibu bapa menggunakan pendekatan menjerit,menjerkah pada anak2..jadilah role model terbaik untuk anak2 sejak kecil lagi..

- Dalam diri manusia,ada sikap binatang,iblis yang semulajadi tersimpan sejak lahir..jangan kita ikut sifat2 ini..sifat inilah yang menjadikan kita lagi teruk dan hina di dunia ini..

Pengisian ustazah sangat mendalam dan best..bahasa yg sempoi dengan cerita2 menarik sepanjang hidup beliau bekerja jadi cikgu..apapun,hijrah bukan bermakna kita sambut sekadar tahun baru hijrah..patutnya ketika periksa diri kita hijrah kita adakah lebih baik atau makin bertambah baik setiap tahun atau bagaimana?

buat ceklist,tengok kekurangan diri dan cuba atasi dengan membina sikap positif dan sentiasa ingin melakukan perubahan..

teringat kata2 mutawif ketika buat umrah dulu,setiap hari ketika perlu sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diterima dan sentiasa ingin bertaubat dengan dosa yang tidak pernah luntur selagi bergelar anak cucu adam..waallahua'lam..



0 comments:

Post a Comment

~~Coretan Hati~~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template