Monday, October 22, 2012

Rindunya untuk menjadi tetamu Mu

Hari dah 6 zulhijah..pejam celik pejam celik dah nak raya haji pulak..baru je rasa lahirkan umair..tup2 dah nak masuk 7 bulan si comel ni..

Sebut bulan zulhijah ni bulan umat islam kerjakan ibadah haji.. hari2 tengok kat tv alhijrah ada lintas langsung dari masjidil haram..kadang2 hubby pasang kat youtube live dari makkah..subhanallah ramainya umat islam bersatu untuk mengerjakan ibadat haji ni..kalau tengok pada ramainya manusia tuh duk terbayang boleh ke buat semua ibadat dgn sempurna..x terjangkau dek akal..tapi jika niat yang baik..insyaallah DIA permudahkan..yg penting memang segunung kesabaran di perlukan..
Teringat saya ketika kerjakan ibdah umrah..oh rindunya..hari2 tatap kaabah tuh rasa nak pergi lagi..insyaallah..moga DIA perkenankan doa kami dan murahkan rezeki kami sekeluarga untuk ke sana lagi..

Kalau di fikirkan kembali,manisnya kenangan tahun lepas tika kerjakan ibadah umrah tu..bayangkan sujud di lantai masjidil haram di depan kaabah ketika matahri tegak di kepala..lingkungan 11.30am..tapi bila sujud dahi mencecah lantai,subhanallah sejuknya lantai masjidil haram ni..betul2 bawah pancuran emas..itulah saya rasa salah 1 tanda kesucian tempat ibadat ni..
Tika saya dan kakak ipar selesai sujud lama,kami saja2 sentuh dinding kaabah..merasa betapa kerdilnya diri..tiba2 ada 2 orang wanita’ warga Indonesia menawarkan bantuan kepada kami untuk bantu kami kucup hajarul aswad..pucuk di cita ulam mendatang…sape x nakkan?
Dengan kekuatan kaki dan semangat,kami mengikut 2 wanita berkenaan menghampiri hajarul aswad..bukan mudah ye..orang2 arab berebut2+tinggi2 sayup.

Allahuma yaasir wa’la tuassir ya kareem..saya ingat lagi ayat ni menjadi sebutan kami berulang2 kali saya baca..hingga akhirnya saya betul2 berdiri di depan penjaga pintu kaabah yang berpayung tika itu..melihat pergaduhan dan pergelutan yg berebut untuk mencium,last2 dapat peluang saya terus cium..subhanallah..tika itu memang x mampu lama..tapi sempat saya niatkan apa yang saya idamkan..

Menitis air mata saya tika itu..bertalu2 ucapan terima kasih saya kepada wanita’ Indonesia berkenaan..alhamdulillah kakak ipar pun tercapai impian dan seorang lagi makcik rombongan kami pun dapat juga cium..then,kami ke ruang lebih selesa dan bertalu2 ucapan terima kasih sambil menangis2 peluk wanita2 berkenaan..tapi masyaallah rupanya kami di kenakan bayaran seorang 100 riyal..

Terkedu sekejap kami..tak sangka di tempat paling suci dan mulia pun orang sanggup memperdagangkan agama..nak x nak kebetulan kakak ipar bawak purse kecil dalam poket..terbang juga notes rm300 kepada mereka..hohoo..sungguh dasyat dunia akhir zaman..

Memang takkan saya lupa kenangan tu sampai akhir hayat..antara kenangan paling manis dalam hidup saya..

Insyaallah moga Allah murahkan rezeki untuk saya sujud lagi di lantai sejuk itu dan mencium lagi batu dari syurga tu..Allahuakbar..Alhamdulillah ya Allah memilih saya merasai indahnya merasai nikmat iman dan islam..

Labbaik Allahumma Labbaik..



0 comments:

Post a Comment

~~Coretan Hati~~ Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Ipietoon Template